کورسیا، گامی مهم در پایداری محیط زیست

به نام خدا

کورسیا، گامی مهم در پایداری محیط زیست

در سال ۲۰۱۶، سازمان بین‎المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو)، برنامه‎ای را با نام «برنامه تعدیل و تقلیل کربن برای هواپیمایی بین‎المللی» که موسوم به «کورسیا» است، اتخاذ نمود تا به موجب آن انتشار (خروج) کربن‎دی‎اکسید ناشی از هواپیمایی بین‎المللی را مورد توجه و رسیدگی قرار دهد. این تصمیم تاریخی، نخستین باری است که یک بخش صنعتی واحد، اقدام جهانی مبتنی بر بازار (Global Market-Based Measure) را در حوزه تغییرات آب و هوایی مورد توافق قرار داده است
به همین بهانه با محمد سعید نور محمدی، فارغ التحصیل رشته هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف در گرایش پیشرانش، دارای مدرک خلیانی و دیسپچری پرواز و مسئول برنامه مشترک کورسیا در هواپیمایی آتا مصاحبه ای خواهیم داشت.

*هدف اصلی برنامه کورسیا چیست ؟
-هدف کورسیا تثبیت انتشار خالص کربن‎دی‎اکسید ناشی از هواپیمایی کشوری بین‎المللی در سطوح ۲۰۲۰ است. بخش هوانوردی همچنین توافق کرده است که تا سال ۲۰۵۰، انتشار کربن‎دی‎اکسید خالص خود را به نصف میزانی که در سال ۲۰۰۵ بوده است، کاهش دهد. دستیابی به این هدف دشوار و عالی، نیاز به سرمایه‎گذاری مداوم در فناوری‎های نوین و ساز و کارهای حمایتی قوی برای استفاده از سوخت‎های پایدار هوانوردی دارد. همچنین در نشست یاتا در مکزیک بررسی و مقرر شد بر اساس برنامه مشترک‌ «کورسیا» بین یاتا و ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) این دستورالعمل برای شرکت های ایرانی در همه مسیرهای بین المللی از سال ۲۰۲۷ لازم الاجرا ‌شود.

*هواپیمایی آتا از چه زمانی به برنامه مشترک کورسیا ملحق شده است ؟
-کارگروه کورسیا هواپیمایی آتا از سال 2019 میلادی همزمان با سراسر جهان تشکیل و مسئولیت این کارگروه با اعتماد هیئت مدیره محترم این هواپیمایی به بنده واگذار گردیده است. کارگروه کورسیا هواپیمایی آتا از همان سال با ارسال سالانه گزارشات به سازمان هواپیمایی کشوری با موضوع میزان ایجاد آلایندگی در پروارهای خارجی جهت ارائه به سازمان هواپیمایی جهانی رسما به این برنامه مشترک پیوسته است.

*کشور ایران در کورسیا چه جایگاهی دارد ؟
-از زمان آغاز برنامه کورسیا در سال 2019 کشورهای زیادی بصورت داوطلبانه به این برنامه مشترک پیوسته ایند ولی تا این لحظه کشور ایران بصورت داوطلبانه عضو این برنامه نشده است. البته همه کشورها موظف هستند تا سال 2027 میلادی عضو این برنامه شوند. از سال ۲۰۲۷، تمامی پروازهای بین‎المللی مشمول الزامات تعدیل قرار خواهند گرفت.
* چه اینده ای را برای کورسیا در جهان متصور هستید ؟
-با توجه به اینکه ایکائو موضوع کورسیا و آلایندگی را با حوزه مالی و تجاری شرکت های هواپیمایی مرتبط کرده است شرکت های هواپیمایی موظف به پرداخت جریمه در ازای آلایندگی خواهند بود و همین موضوع ایرلاین ها را نسبت به کاهش و منترل میزان آلایندگی مصصم خواهد نمود. پیش‎بینی شده است که کورسیا حدود ۲٫۵ میلیارد تن کربن‎دی‎اکسید را میان سال‎های ۲۰۲۱ و ۲۰۳۵، با میانگین سالانه ۱۶۴ میلیون تن، کاهش خواهد داد.
*برنامه هواپیمایی آتا برای کورسیا چیست؟
-حمایت از محیط زیست یکی از شعارهای اصلی هواپیمایی آتا است و همچنین با توجه به نگاه ویژه خلبان پازوکی مدیرعامل محترم هواپیمایی آتا که شخصا در دانشگاه مطالعات تخصصی مرتبط با کورسیا داشته اند آینده روشنی را برای این برنامه مشترک در هواپیمایی آتا متصور هستم. ضمنا بنده بعنوان مسئول کارگروه کورسیا در هواپیمایی آتا در تمامی همایش و سمینارهای آموزشی شرکت داشته ام و به جرات می توان گفت هواپیمایی آتا از ایرلاین های پیشرو در رابطه با برنامه مشترک کورسیا است.

*چه برنامه هایی در راستای توسعه آموزشی کورسیا در کشورمان انجام شده است ؟
-خوشبختانه دفتر منطقه خاورمیانه ایکائو اقدامات مثبت و ارزنده ای در زمینه آموزش برنامه انجام داده و اخیرا دوره حرفه ای و پیشرفته آموزشی کورسیا با حضور نمایندگانی از کشور قطر و همچنین نمایندگان تمامی ایرلاین های ایرانی برگزار گردید. این در حالی است که هزینه شرکت در این دوره ها در اروپا به بیش از 1800 دلار نیز می رسد ولی با توجه به نگاه ویژه سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به کورسیا این دوره پیشرفته در تهران برگزار و نتایج مطلوبی نیز بهمراه داشت.